De geschiedenis van manga is fascinerend. De vroegste vormen van manga dateren uit de 12e eeuw, toen het begon met “絵巻物” (emakimono), wat verwijst naar rollen met beeldverhalen of vertellingen in de vorm van geïllustreerde handrollen.
De opkomst van moderne manga kwam tot stand in de vroege 20e eeuw,
met kunstenaars als Rakuten Kitazawa (北沢楽天), geboren op 20 juli 1876 en
overleden op 25 augustus 1955. Hij was een invloedrijke kunstenaar en cartoonist,
beschouwd als een pionier in het moderniseren van de beeldverhaaltraditie in Japan
en heeft bijgedragen aan het medium dat later bekend werd als manga.
De jaren 1950 waren een cruciale periode, bekend als de geboorte van de vader en moeder van de moderne manga.
Hasegawa Machiko (長谷川町子), 1920-1992, de moeder van de manga, was ook actief in de jaren 1950.
Ze was een pionier in shojo-manga, en haar bekendste werk “さざえさん” (Sazae-san) verscheen dagelijks in de krant vanaf 1946.
Osamu Tezuka (手塚治虫), 1928-1989, de vader van de manga en soms de God van de manga genoemd,
begon zijn professionele carrière als mangaka ook in de vroege jaren 1950.
Zijn doorbraakwerk “新宝島” (Shin Takarajima - New Treasure Island) uit 1947 werd internationaal bekend, en natuurlijk is hij wereldberoemd geworden met de legendarische manga “鉄腕アトム” (Tetsuwan Atomu - Astro Boy) uit 1952.
Tussen 1960-1980 begon het gouden tijdperk van manga.
In deze periode bracht Go Nagai (永井豪) de wereld pionierende werken zoals
Devilman en Cutie Honey, terwijl Shotaro Ishinomori (石ノ森章太郎) met Cyborg 009
de weg opende in het superheldengenre. Lezers werden ook meegesleept door
de avonturen van wat nu klassiekers zijn, zoals Dragon Ball, Candy Candy en Mobile Suit Gundam.
Het gouden tijdperk was een periode van culturele bloei waarin manga niet alleen een vorm
van entertainment was maar ook een krachtig medium dat maatschappelijke en culturele kwesties aansneed.
Globalisering van manga (1990-heden)
De Japanse kunst gaat nu wereldwijd met populaire werken als Naruto, One Piece en Dragon Ball Z.
De opkomst van online platforms, fanvertalingen en internationale publicaties maakte manga toegankelijk
voor een wereldwijd publiek.
Door Cosplay-evenementen, manga-conventies en anime-uitzendingen over de hele wereld
is er een wereldwijde gemeenschap ontstaan rondom Japanse manga en anime. Het was een
tijd van culturele uitwisseling, waarin fans van over de hele wereld zich verenigden rond gedeelde passies.
De globalisering van manga heeft niet alleen de industrie doen groeien, maar heeft ook bijgedragen
aan een beter begrip van de rijke Japanse cultuur. Mangaka en uitgevers erkenden de internationale
waardering en begonnen actief te werken aan wereldwijde publicaties en aanpassingen.
Digitale Evolutie en Diversiteit (21ste eeuw)
Digitale technologieën en online platforms transformeerden
de manier waarop manga wordt gemaakt, gepubliceerd en geconsumeerd.
Mangaka maken gebruik van digitale tools om efficiënter te werken en
nieuwe artistieke mogelijkheden te verkennen. Webtoons en online publicatieplatforms brachten manga rechtstreeks naar het publiek, ongeacht de geografische locatie.
Tegelijkertijd explodeerde de diversiteit aan genres.
Naast de traditionele shonen (jongens) en shojo (meisjes) genres ontstonden nieuwe stromingen
zoals isekai (parallelle werelden), slice of life, en genres die traditionele verhaalstructuren uitdaagden.
De evolutie van het digitale tijdperk heeft het leven van mangaka enorm verbeterd.